WSTĘP DO PROGRAMU
Program SK PCK powstał z myślą o uczniach kl. IV-VI, którzy swoim działaniem chcieliby pomagać innym, promować idee humanitaryzmu, oświaty zdrowotnej, zasad bezpieczeństwa oraz bezinteresownej pracy na rzecz drugiego człowieka i środowiska. Program stworzono na bazie Programu Współpracy ze Szkolnymi Kołami PCK dostosowując go do potrzeb i warunków szkoły.
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program cechuje: Podmiotowość i elastyczność Nauczyciel ma prawo do uzupełniania przewidzianych do realizacji treści o najbardziej aktualną tematykę. Uczniowie mają prawo, by ich propozycje zostały również uwzględnione. Program bierze pod uwagę możliwości rozwojowe uczniów oraz daje szansę na to, by mogli poznawać świat z radością, zainteresowaniem i satysfakcją.
Funkcjonalność Zaproponowane treści nauczania i sposoby ich realizacji nastawione są na kształcenie umiejętności przydatnych w życiu codziennym.
Spiralność Zdobywanie kompetencji następuje na tle wcześniejszych doświadczeń uczniów, w oparciu o materiał zarysowany już w ich umyśle. Kręgi tematyczne będą stopniowo poszerzane i uzupełniane.
Cele programu · Nabywanie nawyku dbałości o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. · Podwyższenie poziomu kultury zdrowotnej i higieny osobistej. · Kształtowanie właściwych postaw i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych. · Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i zdrowie innych. · Zapoznanie z przyczynami, przebiegiem, leczeniem oraz profilaktyką wybranych chorób. · Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się na drogach, ulicach, nad wodą, na terenie szkoły i w gospodarstwie wiejskim. · Propagowanie trzeźwości i ochrony zdrowia. · Kształtowanie zależności między własnym zdrowiem a otaczającym go środowiskiem. · Poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. · Troska i dbałość o czystość lokalnego środowiska. · Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do innych osób, a w szczególności młodszych kolegów, osób chorych, upośledzonych, starszych i samotnych. · Uaktywnianie dzieci i młodzieży. · Odpowiednie zagospodarowanie czasu wolnego.
Treści programu Treści programu przeznaczone są do realizacji podczas spotkań Szkolnego Koła PCK. Obejmują pięć obszarów problemowych: zdrowie, higiena, bezpieczeństwo, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach, relacje z innymi ludźmi.
Zdrowie 1.Warunki wpływające na stan zdrowia: · prawidłowe odżywianie się, · racjonalne wykorzystanie czasu wolnego, · wypoczynek na świeżym powietrzu, · dobre samopoczucie, · akceptacja siebie, · pozytywny stosunek do otoczenia. 2.Wiadomości o chorobach: · przyczyny powstawania wybranych chorób, · przebieg oraz postępowanie w przypadku danej choroby, · profilaktyka. 3.Rola krwiodawstwa w ratowaniu życia ludzkiego.
Higiena 1.Higiena osobista. 2.Higiena wypoczynku. 3.Higiena pracy umysłowej. 4.Higiena żywienia.
Bezpieczeństwo 1.Bezpieczeństwo na drogach i ulicach: · zasady przechodzenia przez jezdnię, · niebezpieczne miejsca na drogach, · przyczyny powstawania wypadków. 2.Bezpieczeństwo w szkole: · zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i gier w szkole, · rozwiązywanie konfliktów z rówieśnikami bez stosowania agresji. 3.Bezpieczeństwo nad wodą: · odpowiedzialne zachowanie się w pobliżu naturalnych i sztucznych zbiorników, · unikanie kąpieli w miejscach niebezpiecznych, · korzystanie z kąpieli w rzece lub innym zbiorniku wodnym. 4. Bezpieczeństwo w gospodarstwie rolnym: · przyczyny powstawania wypadków, · zachowanie bezpieczeństwa podczas prac polowych, · korzystanie z urządzeń mechanicznych.
Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach 1.Zatrucia. 2.Porazenia prądem. 3.Krwotoki i krwawienia. 4.Oparzenia. 5.Omdlenia. 6.Utrata przytomności.
Relacje z innymi ludźmi 1.Udzielanie pomocy i opieki uczniom chorym. 2.Sprawowanie opieki nad osobami starszymi i samotnymi. 3.Rozwiązywanie nieporozumień bez stosowania przemocy, agresji i wulgaryzmów. 4 Troska o młodszych kolegów i koleżanki. 5.Akceptacja osób niepełnosprawnych oraz niesienie im pomocy. 6.Udział w akcjach charytatywnych.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW W realizacji programu zastosowałam następujące metody i formy pracy: 1.Pogadanki, filmy, rozmowy poparte informacjami z prasy, literatury medycznej, Multimedialnej Encyklopedii Powszechnej. 2.Spotkania z lekarzem, stomatologiem, higienistką szkolną, pracownikiem KRUS, policjantem. 3.Organizowanie akcji charytatywnych. 4.Odwiedzanie starszych i samotnych osób. 5.Udział w spotkaniach integracyjnych z dziećmi upośledzonymi fizycznie i umysłowo. 6.Organizacja i udział w konkursach promujących zdrowie. 7.Opracowanie własnych piosenek o tematyce zdrowotnej. 8.Aktualizowanie gazetki ściennej koła. 9.Organizacja gier, zabaw, dyskotek. 10.Przygotowanie części artystycznych. 11.Pokaz i ćwiczenia praktyczne w udzielaniu pierwszej pomocy. 12.Udział w szkoleniach przeprowadzanych przez ratowników PCK. 13.Praca w grupach. 14.Stosowanie metod aktywizujących.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA 1.Wie jak należy prawidłowo się odżywiać. 2. Zna przyczyny powstawania oraz przebieg różnych chorób. 3.Wie jak należy postępować w przypadku wystąpienia danej choroby. 4.Wie jak uodpornić własny organizm, przestrzega zasad profilaktyki. 5.Dostrzega związki między stanem zdrowia a higieną. 6.Zna i stosuje w praktyce podstawowe zasady higieny osobistej, wypoczynku, żywienia, pracy umysłowej. 7.Przestrzega zasad bezpieczeństwa na drodze, nad wodą, w szkole i gospodarstwie wiejskim. 8.Wie i kojarzy ,jaka zależność istnieje między własnym zdrowiem a środowiskiem. 9.Zna zasady udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i potrafi zastosować je w praktyce. 10.Potrafi rozwiązywać sytuacje konfliktowe bez stosowania przemocy, agresji i wulgaryzmów. 11.Troszczy się o młodszych kolegów. 12.Akceptuje „inność” osób upośledzonych fizycznie i psychicznie. 13.Działa na rzecz osób niepełnosprawnych, chorych i starszych. 14.Niesie pomoc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. 15.Samodzielnie stosuje nabyte umiejętności zgodnie z przyjętymi zasadami. 16. Potrafi wyszukiwać informacje i korzystać z nich. 17. Odróżnia dobro od zła.
SPOSÓB REALIZACJI Program realizowany będzie przez członków koła PCK i klubu „Wiewiórka”. Zajęcia objęte programem realizowane będą w szkole i poza nią.
EWALUACJA PROGRAMU Ewaluacja programu pozwoli mi ocenić przydatność oraz atrakcyjność zajęć, a także zwróci uwagę na wprowadzenie ewentualnych zmian programowych. Ewaluacja będzie prowadzona pod koniec roku szkolnego. Narzędzia służące ewaluacji: · Rozmowy z uczniami i rodzicami. · Systematyczna obserwacja uczniów pod kątem ich zachowań prospołecznych i prozdrowotnych. · Udział w konkursach. · Ankieta dla członków koła.
Opracowała: Bogusława Kranc |